Sunday, September 24, 2006

Kesedihan

Seorang pemuda dengan sopan meminta izin untuk menggunakan telefon bimbitku. Aku berasa simpati. Belum sempat aku menghulurkannya, dia telah melarikan diri seperti dikejar oleh seekor anjing. Di belakangnya ada seorang wanita yang kelihatan dalam pertengahan 40 tahnun itu sedang memegang sebilah pisau sambil mengejar pemuda itu.
Sedang wanita itu cuba mengejar pemuda itu, wanita itu terus jatuh telentang. Aku berjalan ke arah wanita itu. Pemuda yang sedang berlari itu berpatah balik setelah ternampak apa yang telah terjadi. Pemuda itu memperkenalkan dirinyab sebagai Nazrul dan wanita itu adalah ibunya.

Aku menyuruh Nazrul mengangkat ibunya dan letakkannya di dalam keretaku untuk dibawa ke hospital. Apabila kami tiba di hospital, bu Nazrul telah diberi rawatan kecemasan. alaupun begitu, ibu Nazrul tidak dapat diselamatkan kerana dia telah mendapat serangan jantung. Nazrul mula menangis dan berkata bahawa itu semua berpunca darinya.

Aku mengajak Nazrul turun ke kafeteria untuk menenangkan mindanya yang sedang berkecamuk itu. Aku membelikannya segelas air dan menyuruhnya mengeluarkan segala perasaan yang dipendamkannya di dalam hati. Nazrul memberitahu aku yang bapa dan ibunya telah bercerai 2 tahun yang lalu bila dia berusia 12 tahun. Setiap hari apabila dia pulang daripada sekolah,rumahnya tidak pernah tenteram.Ibu dan bapanya selalu bergaduh. Walaupun begitu, dia tetap bekerja keras untuk peperiksaan PSLEnya kerana dia ingin menggembirakan ibu dan bapanya.Dia tidak akan pulang selagi dia belum menyelesaikan kerja sekolahnya dan ulangkaji pelajarannya.

Dia mendapat markah yang cemerlang untuk peperiksaannya tetapi ibu-bapanya tidak pernah mengambil kisah.Walaupun begitu, dia tidak pernah membantah cakap ibunya. Hari itu Nazrul ke rumah bapanya kerana dia memerlukan wang untuk membeli buku sekolah dan makanan kerana ibunya tidak bekerja.

Apabila Ibu Nazrul mendapat tahu, ibunya berasa marah dan mengejarnya dengan memegang sebilah pisau.Dia ingin meminjam telefon bimbitku untuk menelefon bapanya untuk menenangkan keadaan.Aku berasa simpati terhadap Nazrul dan bercadang untuk membawanya rumah dan menjaga makan-minumnya.

Nazrul setuju untuk tinggal denganku kerana dia tidak sanggup tinggal bersama seorang ibu tiri.A ku menyuruh Nazrul menelefon bapanya dan memberitahunya tentang kematian ibunya.Bapanya meletak telefon apabila diberitahu ibu Nazrul telah meninggal dunia jadi aku juga yang menyelesaikan pengebumian ibu Nazrul. Nazrul masih sedih di atas kematian ibunya. Walaupun begitu, dia berkata bahawa dia bersyukur untuk berjumpa dengan ku. Aku juga berasa gembira kerana dapat menolong seseorang yang dalam kesusahan.
Shazleena Johari 6/3 EM1

0 Comments:

Post a Comment

<< Home