Friday, August 11, 2006

Lawatan ke Rumah Anak-anak Yatim Darul Ma'wa




Pelajar darjah enam dan beberapa pelajar darjah lima telah mengumpul beberapa hadiah dan wang tunai sebagai buah tangan untuk lawatan kami ke sana pada 28 Julai 2006. Ketibaan kami telah disambut oleh Pengetua rumah anak-anak yatim itu yang dikenali sebagai abang Sufian yang juga seorang anak yatim.


Abang Sufian telah memberitahu beberapa maklumat tentang rumah anak-anak yatim itu. Dia berkata bahawa rumah itu dipenghuni oleh sebanyak 66 orang. Dia memberitahu kami bahawa penghuni paling muda yang tinggal di sana berusia 5 tahun dan yang tertua berusia 16 tahun. Dia berterima kasih atas lawatan kami ke sana dan buah tangan yang telah diberi. Walaupun begitu,dia memberitahu kami supaya jangan berasa simpati atas nasib mereka kerana merek ada apa yang kita orang biasa ada cuma mereka tidak mendapat merasa kasih sayang seorang Ibu dan bapa.


Mereka di sana hidup sebagai satu keluarga yang besar. Apabila diberitahu, kami berasa gembira kerana mereka tetap hidup dengan gembira mendapat kasih sayang daripada orang sekeliling mereka walaupun bukan daripada ibu-bapa mereka.


Setelah selesai dengan peneranagan, kami dibawa sekeliling rumah anak yatim itu. Di tingkat bawah, adalah bilik tidur untuk murid-murid pra-tadika dan sekolah rendah. Malahan, tingkat dua pula untuk murid-murid sekolah menengah. Setelah kami dibawa sekeliling rumah itu,kita dibawa ke dewan untuk acara penyerahan hadiah.

Setelah acara penyerahan hadiah selesai, kami diberi segelas air dan sebungkus biskut.Saya juga menemui guru sekolah tadika di sana tetapi saya rasa dia tidak mengenali saya lagi. Saya berasa sungguh gembira kerana bukan sahaja kita dapat melihat keadaan rumah itu tetapi juga mendapat melihat guru tadika saya.
Oleh:
Nur Shazleena Johari 6/3

0 Comments:

Post a Comment

<< Home