Wednesday, July 26, 2006

Bumi Sarawak



Sarawak adalah negeri yang terdiri oleh beberapa kaum. Antaranya adalah Kaum Iban, Bidayuh, Ulu dan lain-lain lagi. Tiga puluh peratus daripada bilangan penduduk di sarawak adalah Kaum Iban. Kaum Iban pertama dipanggil ‘dayak laut’. Kaum Iban adalah salah satu daripada Orang Dayak di Borneo. Dewasa ini, Orang Iban telah fokus di negeri seperti Sarawak, Brunei dan beberapa tempat di Indonesia.


Orang Iban asalnya adalah sebuah kaum yang tinggal di kawasan berjauhan dari muara sungai di pusat Kalimantan. Mereka bertutur dalam bahasa mereka yang kita panggil bahasa Iban.


Dahulu, asalnya orang Iban adalah seorang ‘Animist’, tetapi sekarang, ramai Orang Iban beragama Kristian. Walaupun begitu,mereka masih menetapkan Tradisi mereka. Terutama sekali dalam majlis perkahwinan dan masa-masa festival. Antara festival yang disambut besar-besaran adalah Gawai dayak, Gawai Burong dan Gawai Antu.


Festival Gawai Dayak disambut pada setiap tahun pada bulan Jun.Pada hari itu,joget tradisional Orang Iban ‘ngajat’ akan diiringi oleh ‘taboh’ lagu tradisional orang Iban akan dipersembahkan buat tetamu. ‘Pua kumbu’ kain tradisional Orang Iban akan digunakan untuk menghias rumah. ‘Tuak’ ialah ‘rice wine’ yang akan dihidang untuk tetamu mereka.


Gawai burong pula disambut sebagai tanda hormat kepada Burung Singalang, tuhan perang.Salah satu daripada aspek penting untuk festival ini adalah mendeklamasikan puisi atau 'traditional chants'.

Festival-festival ini kedengaran seperti menarik. Ia telah menarik perhatian saya. Saya ingin menjadikan Sarawak salah satu destinasi impian saya.
Nur Shazleena 6/3

1 Comments:

Blogger Love said...

hai..

nak tahu perubahan dalam perkahwinan kaum iban beragama kristian?

tolong emailkan kepada Lo_LuvLaa@hotmail.com

Terima kasih

9:33 PM  

Post a Comment

<< Home