Monday, April 10, 2006

SUNGAI SINGAPURA - Nadiah Tamrin


SEJARAH:
Sungai Singapura amat terkenal dengan sejarahnya. Pada tahun 1819, Sungai Singapura merupakan pusat perdagangan yang sibuk. Patung Merlion yang pertama kali telah dirancang pada tahun 1964. Ia setinggi 8.6 meter dan seberat 70 ton . Pada tahun 1970, Sungai Singapura tidak dapat lagi menampung industri pelabuhan iaitu ~ pelabuhan Keppel . Encik Lee Kuan Yew mahu membersihkan Sungai Singapura pada tahun 1977.


BAGAIMANA SUNGAI SINGAPURA DIBERSIHKAN:
Kilang yang kenal pasti membawa pencemaran di sepanjang sungai dipindahkan ke kawasan khas perindustrian. Mereka membuang lebih dari 200 tan sampah dari sungai. Mereka juga menaikkan taraf lorong pejalan kaki di sepanjang sungai.Tidak melupakan untuk meletakkan pasir untuk dijadikan pantai rekreasi sungai.


PENCEMARAN:
Sebelum dibersihkan sungai itu terdapat pencemaran sisa kimia dari kilang yang dibuang oleh manusia. Ia juga dipenuhi sampah sarap serta bahan- bahan buangan manusia.


KESAN TINDAKAN:
Air sungai lebih bersih dan jernih dan kegiatan sukan dan rekreasi air semakin meningkat. Pembabitan pemerintah pusat dan rakyat memastikan kerja pembersihan berterusan.

Komentar:
Terima Kasih Nadiah Tamrin kerana menulis artikel yang baik ini. Awak memang ada potensi. Syabas.
Ikhlas:
Cikgu Elmi Zulkarnain

0 Comments:

Post a Comment

<< Home