Saturday, April 15, 2006

Maldives Impianku - Oleh Nur Shazleena


Laut yang airnya bagai kristal yang hanya dipisahkan oleh jaluran pantai memutih. Keindahan pantai yang sungguh mengkagumkan. Air laut begitu jernih hingga dapat melihat batu-batu karang di dalamnya. Itulah Maldives.

Maldives terdiri dari 26 gugusan pulau-pulau kecil. Saya ingin sekali lihat gugusan pulau-pulau ini dari atas pesawat, melakukan kegiatan snorkeling dan juga melawat dari satu pulau ke pulau yang lain atau ‘island hopping’. Tidak lupa, memancing hidangan sendiri dan menyertai pelayaran dalam ‘glass bottom boat’ untuk menyaksikan dari dekat khazanah dasar laut Maldives.

Dengan keluasan 300km persegi dan penduduk seramai lebih kurang 400,000, tentu saja pulau ini tidak akan begitu sibuk seperti di sini. Tambahan lagi pula penduduk yang mendiami pulau ini semuanya beragama Islam. Dari itu makanan halal tidak akan menjadi masalah dan cuacanya pula adalah seperti S’pura.

Insyaallah, saya akan jadikan impian ini satu kenyataan. Menikmati dan menyaksikan kesemua keindahan semulajadi di kepulauan Maldives....

Komentar Cikgu Elmi: Mungkin boleh diperluaskan lagi isinya. Bahasa agak baik. Terus berusaha Shazleena.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home