Wednesday, July 19, 2006

Sarawak - Abdul Muhaimin 6/11

Sarawak adalah sebuah negeri yang banyak sejarahnya. Ia mempunyai sebanyak dua puluh lapan kaum. Yang sebesarnya ialah orang Iban, yang sebesar tiga puluh peratusan daripada orang Sarawak. Yang kedua ialah orang Cina, yang sebesar dua puluh sembilan peratusan orang Sarawak. Selepas mereka ialah orang Melayu (23%), Melanau, Bidayuh dan lain-lain lagi.

Sejarah:
Negeri Sarawak terletak di pulau Borneo. Pada tahun 1841, James Brooke telah dilantik governor dan seterusnya Rajah Sarawak. Selepas dia meninggal dunia, Charles Anthoni Johnson Brooke menjadi Rajah. Selepas dia mati, anaknya, Charles Vyner Brooke, dan abangnya Bertram Brooke merajakan negeri itu.
Keluarga Brooke menjadi kerajaan negeri Sarawak selama satu kurun. Pada tahun 1941, kerajaan baru hendak didirikan. Tetapi pada tahun itu juga, kuasa Jepun memasuki negeri Sarawak, dan menguasai tempat Miri dan Kuching. Ini dikekalkan sehingga kuasa Australia menguasai Sarwak dan menewaskan kuasa Jepun. Anthony menjadi Rajah Sarawak selepas beberapa pertempuran.

Kaum-kaum: Selain orang Iban, ada lagi kaum-kaum yang besar seperti…
Bidayuh:
Mereka dipecahkan ke dalam beberapa kumpulan bahasa:
Lundu-Mereka berbahasa Salako dan Lara
Bratak, Singai, Krokong, Jagoi – Singai - Jagoi
Penrissen - Biatah
Kebanyakan orang Bidayuh berkaum Kristian.

Melanau:
Kumpulan orang yang pertama untuk mendiam di sini. Mereka pasti mereka keturunan orang Filipina. Mereka telah berpindah ke Sarawak kerana perang di negeri Mindanao pada kurun 16.

Orang Melanau boleh dipecahkan ke dalam enam kategori:
-Melanau Mukah
-Melanau Dalat
-Melanau Oya
-Melanau Daro
-Melanau Ba’ie (Bintulu)


Melanau Miri
Kebanyakan orang Melanau adalah orang Islam tetapi ada yang berkaum Kristian, kebanyakannya daripada orang Melanau Mukah.

Kesimpulan:
Pada pendapat saya, Sarawak adalah sebuah negeri yang amat penuh dengan sejarah. Sarawak istimewa dengan adanya budaya-budaya dan kaum-kaum yang unik. Ia pun kaya dengan sumber asli seperti minyak tanah, kayu, tanah dan hasil pertanian. Kerana itu, Sarawak telah menjadi satu negeri yang berjaya dalam ekonominya.

3 Comments:

Blogger AGONG said...

kenape kaum salako x dnyatakan?????

9:12 AM  
Blogger pujangga said...

melanau dari mindanao ka?
kaum aku sndiri pn aku tak tau...

6:20 PM  
Blogger pujangga said...

melanau dari midanau ka?

6:21 PM  

Post a Comment

<< Home