Tuesday, March 28, 2006

PENYAKIT



Oleh: Abdul Muhaimin b Abdul Rahman

Penyakit ialah keadaan yang tidak normal atau tidak selesa dalam badan kita. Apa sahaja yang tidak menyempurnakan atau tidak berfungsi seperti biasa boleh dianggapi sebagai penyakit tetapi mereka boleh dibezakan.

Penyakit ada banyak puncanya. Pathologi merupakan pengkajian penyakit. Hal ehwal penyakit dinamakan nosologi. Pengetahuan tentang penyakit dan rawatannya dikenali sebagi perubatan.

Penggunaan perubatan dahulu ada sebabnya. Sindrom pula berlaku serentak dengan simptomnya. Apa sahaja yang menunjukkan simptom akan dikenali sebagai penyakit. Anggapan penyakit selalunya akan ditimbangkan oleh masyarakat. Sebagai contoh, di Amerika Syarikat mereka lebih menganggap rendah dan kegemukan sebagai penyakit dan mereka menganggap homoseksual kurang sebuah penyakit. Masyarakat Amerika Syarikat juga mengenali apa sahaja pun sebagai penyakit. Yang menghairankan, pada zaman dahulu mereka tidak berfikir seperti begitu.

Kadangkala, sesuatu penyakit dikenali oleh kerana masyarakat atau ekonomi yang luas. Kejutan letupan dan pasca trauma merupakan proses dipolitikkan di Amerika Syarikat, dan pergerakan berulang dipolitikkan di Australia.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home