Saturday, April 08, 2006

Morocco - Destinasi Impianku


Cuaca adalah satu faktor yang penting bagai memilih destinasi pelancongan. Jika tempat yang ingin dikunjungi sering dilanda ribut taufan seperti di Kansas, kamu mungkin tidak akan cuba pergi ke situ. Pada pendapat saya, tempat yang patut dikunjungi mesti bermatahari bukan yang selalu mendung atau hujan. Walaupun bermatahari, tempat itu juga mesti ada hujan dan berangin. Jika tidak, tempat itu seperti padang pasir sahaja. Tetapi kalau tempat itu juga ada padang pasir untuk mencantikkan persekitarannya, dengan pantai, dan cuaca yang menyelesakan, ia pasti akan menjadi tempat yang amat disukai untuk dikunjungi.
Contohnya ialah Morocco. Dengan padang pasirnya yang luas seperti lautan, dengan pantainya yang jernih, dengan udara yang nyaman dan bangunan-bangunan yang besar. Ia juga mempunyai gunung yang tinggi dengan puncaknya bersalji. Banyak daripada bangunannya putih-putih belaka sementara pintu dan kubahnya biru seperti langit dan laut.
Ada banyak tempat di dalam Morocco yang menarik hatiku. Casablanca, tempat penting ekonomi Morocco, adalah ibu negeri Morocco. Ia mempunyai bilangan penduduk yang paling tinggi di Morocco. Dengan bangunannya yang canggih dan berwarna-warni, serta lampu kelap-kelip yang terang, ia pasti sesuatu tempat yang patut dikunjungi.
Begitulah tempat idaman yang hendak aku kunjungi. Aku akan cuba melancong ke situ pada masa hadapan.

Abdul Muhaimin

Komentar Guru: Banyak kesilapan struktur ayat dan penggunaan bahasa yang kurang memuaskan. Tertera di atas merupakan hasil pembetulan guru.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home