Friday, April 11, 2008

Ibu - satu dalam seribu


-Ibu-





Ibu… Kau telah mengorbankan jiwa ragamu untuk membesarkan aku dan abang-abangku. Engkaulah satu dalam seribu. Tetapi, aku berasa perit mula menyelinap ke dadaku memikirkan tentang kesilapanku terhadapmu. Ada sekelumit rasa bersalah yang menghantui diriku. Diriku juga dihimpit penyesalan.

Hidupku bagaikan siang diselubung gerhana memikirkan tentang rasa peritmu apabila aku dan abang-abangku membuat kesilapan terhadapmu. Aku tidak sekali ingin nadimu manafikan nyawamu kerana kesilapan aku dan abang-abangku. Syurga terletak di telapak kakimu. Sebab itulah kami harus saling sayang – menyanyangi dan menghormatimu.

Ibu…

Wajahmu yang mempesona tiada lagi tandingan, ayu jelita dan cantik berseri menyinarkan cahaya. Halus tutur bahasamu sungguh mulia, rambut panjangmu terurai bagaikan sutera. Bibir merah delima dan alun suramu. Pipimu pauh dilayang dengan alis matamu yang lentik. Wajahmu terlekat selalu di kotak fikiranku. Jauh angan aku lena memikirkanmu. Ibu, engkau bagai seorang dewi menjelma di hati dan hidupku. Ibu, engkau adalah hidupku…


Hasil Ciptaan:
Dina Amalina 6/5

0 Comments:

Post a Comment

<< Home