Monday, July 28, 2008

Peristiwa Kapal Terbang


Sebuah karangan naratif - Aniq Naqib Azman


Kapal terbang yang kami naiki tiba-tiba bergegar. Semua penumpang menjadi cemas. Deruman enjinya tiba-tiba senyap. Beberapa orang penumpang menjerit ketakutan. Seorang penumpang lelaki yang sedang berjalan terjatuh. Aku pun menolongnya ke tempat duduknya.


Aku sedang menaiki kapal terbang Fairchild FH-227 di atas pergunungan Andes.
Tiba-tiba, “Boom!”
Kapal terbang ini terjunam ke sebuah gunung. Juruterbang pun tidak sempat untuk membuat pengumunan. Aku terbangun, tidak sedar tentang persekitaranku. Nadiku berdegup-degup dengan kuat sekali. Badanku terasa angin sejuk bertiup dengan perlahan. Aku bangun untuk mencari ibu dan kakakku. Kawanku, Pedro, datang ke hadapanku, dengan membawa khabar yang kurang baik. Ibu dan kakakku telah menarik nafas yang terakhir.

Aku berasa seolah-seolah bumi telah rebah ke atasku. Tidak berguna lagi untuk aku menyesal kerana nasi sudah menjadi bubur. Aku meletakkan perkara yang lama dan terus maju ke hadapan.


Sudah tiga hari aku dan Pedro tidak diselamatkan. Kami menggunakan salji yang lebur untuk air dan kulit daripada beg kami untuk makanan kerana makanan yang kami boleh cari di kapal terbang itu telah habis. Sudah berapa hari telah lalu tetapi masih tiada orang yand datang untuk menyelamatkan kami.

Kami pun bersetuju untuk memakan badan kawan-kawan kami untuk mendapat protin. Kami pun cuba untuk menajamkan besi-besi yang terdapat di dalam kapal terbang itu untuk menggunakannya sebagai pisau untuk menetak badan-badan tersebut.

Tiba-tiba kami terdengar bunyi helikopter. Kami tahu bahawa kami akan diselamatkan. Helikopter itu pun membawa kami ke hospital untuk dirawat. Aku bersyukur kerana aku boleh hidup tetapi hatiku seperti dihiris sembilu kerana dua orang yang tersayang telah terkorban.....


0 Comments:

Post a Comment

<< Home