Saturday, July 19, 2008

Karangan - Teman Sejati




Teman Sejati









Semenjak ibu bapaku bercerai, hatiku remuk-redam menanggung kekecewaan. Aku terpaksa berpindah rumah dan sekolah. Buat masa ini, aku tinggal bersama ibuku. Kesunyian sering menghimpit diriku tanpa kasih sayang bapaku. Tiada seorang pun memahami perasaanku.

Hari pertama di sekolah baharuku, aku berasa sungguh gementar. Teman-teman sedarjahku menganggap aku tiada di sana. Aku hampir putus asa mencari seorang teman apabila seorang pelajar perempuan menghampiriku. Dia menguntumkan senyuman yang melebar kepadaku.

“Namaku Lisa. Awak?” Lisa berkata sambil tersenyum.

“Namaku…Aqilah…” aku menjawab.

Dia pun membawaku sekeliling sekolah yang luas itu. Dalam perjalanan, Lisa banyak menceritakan kepadaku tentang guru-guru di sekolah itu. Aku pun mendapat tahu yang ibu bapa Lisa telah bercerai. Dia menceritakanku betapa kecewanya dia apabila mereka berpisah. Aku memahami perasaannya kerana aku telah melalui pegalaman perit yang sama.

Setiap hari, kami akan makan bersama-sama. Apabila aku tidak tahu membuat sesuatu, dialah sahabat yang menolongku. Tanpa Lisa, aku kepupusan teman di sekolah itu. Walaubagaimanapun, aku menganggap Lisa sebagai kawan sahaja kerana takut dia tidak akan menerimaku untuk menjadi teman sejatiku.

“Siapa hendak menjadi teman sejatiku? Aku tidak pandai, hodoh dan gemuk…” aku memberitahu diriku.

Pada suatu hari, Lisa tidak hadir sekolah. Guruku memberitahu kelas yang Lisa telah dimasukkan ke hospital kerana tangannya patah akibat terjatuh. Selepas sekolah, aku ke hospital untuk melawat Lisa. Di sana, aku ternampak Lisa terbaring dan tangan kirinya dibalut.

“Buat apa kamu di sini, Qilah? Bukannya kamu ada kelas tambahan?” Lisa bertanya.

“Aku tidak mahu menghadiri kelas itu. Aku sudah meminta izin ibuku untuk memonteng kelas. Lagipun, kamu sakit dan tiada orang mahu menemanimu,” aku menjawab.

Wajahnya yang pucat sekarang kelihatan berseri-seri, menandakan keriangan yang benar-benar dirasai.

“Aku tahu aku telah membuat keputusan yang betul kali ini,” dia kemudian berkata, “teman sejatiku…”

Manik-manik putih menitis di pipiku. Lisa mengesatkan airmataku dan menyuruhku supaya jangan menangis. Aku pun memeluk Lisa.

Semenjak hari itu, Lisa telah menjadi teman sejatiku untuk selama-lamanya. Inilah peristiwa yang membuktikan siapa kawan sejatiku…

Hasil Ciptaan:
Fatin Liyana 6/9

Komen Guru:
Karangan ini agak baik. Saya yakin, dengan menyelitkan frasa-frasa kreatif dan berbunga, karangan-karangan anda akan mendapat markah yang lebih baik lagi. Murid-murid lain juga harus mengutamakan plot ketika mengarang. Karangan yang dirancang dengan baik akan menjadi lebih sempurna. Insyaallah. Syabas Fatin Liyana!

Ikhlas,
Cikgu Elmi Zulkarnain



0 Comments:

Post a Comment

<< Home